zondag 21 oktober 2012

Verdieping 2 Content curatie

Verdieping 2 Content curatie

In 'verdieping' 2 gaan we dus aan de slag met 'content curatie', wat een prachtig woord! Ik zie het helemaal voor me in een Amsterdams Trendy CafĂ©  met Wifi en goede koffie een aantal trendy mannen strak in het pak, en een paar mooie meiden kortgerokt en hooggehakt praten over de Content Curatie.  Hoe ver staat dit niet van mijn dagelijkse werkzaamheden af in ons middeleeuwse gebouw aan de Spieringstraat!

Maar goed ik heb Rob zijn verhaal eens grondig doorgelezen, en inderdaad ben ik al eens met dit soort dingen in aanraking geweest, via Twitter kom ik namelijk regelmatig de 'Goverwelle Daily' tegen waar soms ook berichten van mijzelf in weer gegeven worden! Dit is dus die Content Curatie!




Toch iets geleerd in deze cursus!  Waawww...


Natuurlijk als je in de bibliotheek werkt ga je niet over een nacht ijs, ik heb ook even de Wikipedia hierop geraadpleegd, helaas komt deze term hierin nog niet voor! Maar ik kijk bij mijn bronnen dat blijkt toch maar weer! Daarna weer terug naar Rob zijn verhaal:

Principe van content curatie in 5 stappen:
  1. Identificeren van bronnen – Welke zijn interessant voor jouw klanten?
  2. Verzamelen – Verzamel content per onderwerp.
  3. Documenteren – Leg de oorspronkelijke bron van de content vast.
  4. Context – Verschaf context en plaats het artikel in een kader.
  5. Delen – Presenteer de informatie op een handige manier die past bij jouw doelgroep.
Dat is nogal wat op een zaterdagavond! Ik ben even op de site van Scoop.it geweest, maar dat was het toch niet helemaal. Toen Paper.Ii , dat zag er overzichtelijk uit! Gelijk daar maar de Thevandijks Daily gemaakt!


Dat ziet er toch niet slecht uit! Gelijk maar liefst twee reacties via Twitter op mijn krant van de collega's die met verdiepding 2 zitten te tobben!
Nou makkelijk hoor! Daar hoef je niet voor naar de koffieshop in Amsterdam, o wacht ook nog even bij Storify gekeken, dat is wel leuk maar ik heb vanavond al een hele krant gemaakt dus daar gaan we later maar eens een studie van maken!
Toepassing in de bibliotheek? Nou misschien een dagelijkse Daily over boeken en trendy dingen die zich in en rond de bibliotheek afspelen? En die dan via het Twitter account van de Goudse bibliotheek verspreid gaat worden? Een vervanging van de Nieuwsbrief, zo snel als ik de thevandijks krant gemaakt heb is toch fantastisch! Kortom, het is niet slecht! Slechts een minpunt, Paper.it wil waarschijnlijk wel geld, boven op de website staat: Make your paper truly your own. Go Pro. Dat gaan we maar niet doen! 

Tot slot nog dit:
'Goed' is wat de kudde samenhoudt. 'Slecht' wat haar ontbindt.
Friedrich Nietzsche






4 opmerkingen:

  1. Je bent echt snel Hans, het lijkt er bijna op alsof je het leuk vindt ;-. Ik steek van alles op van jouw blog, dus is het steeds even kijken bij jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En.. je hebt de woordverificatie uitgezet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow Hans, mooi ziet dat er meteen uit he? En goeie suggestie. En going Pro... eerst de gratis versie proberen en bij succes voortzetten in pro, met meer mogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien een tip voor iedereen om de woordverificatie uit te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen