vrijdag 22 februari 2013

Ding 10, Facebook verdiept

Ik dacht eigenlijk dat we al klaar waren met de dingen, maar nee we hebben nog een aantal bonus dingen op de rol staan. Het eerste extra ding is Facebook. In de opdracht lees ik begin een Facebook pagina, die heb ik al vrij lang, ongeveer sinds 2009 dacht ik. In het begin vond ik er niet zoveel aan, een beetje net als Hyves. Ik gebruikte toen al Twitter, en dat kwam wat serieuzer over dan Facebook. Later kwam ik toch hierop terug, het is eigenlijk een soort super blog site, en bloggen doe ik al heel lang. Makkelijk om foto's en filmpjes  met je vrienden te delen. Maar ook om aandacht te krijgen voor onderwerpen die je bezig houden!
Facebook heeft natuurlijk wel zijn nut bewezen, we spreken niet voor niets van een Facebook revolutie! Het geeft vrijheid aan iedereen over de wereld, het is een machtig geweldloos wapen voor burgers! Dat spreekt me als vrijheidlievende burger erg aan!  Maar zeker er zitten ook veel gevaren aan Facebook, teveel privé gegevens moet je niet doen! Eigenlijk is het ook door de opzet van het Facebook systeem ook moeilijk om de privacy te bewaren. Eigenlijk staat Facebook het niet toe onder een pseudoniem te werken, ze willen je echte naam en leeftijd hebben! Ook kinderen en huisdieren (!!!) mogen geen account hebben. Jammer, onze cavia's zouden graag zich op Facebook laten zien!   Dan is er natuurlijk het gevaar dat de wetten uit de USA van toepassing zijn. Bovendien zijn de auteursrechten op zijn zachts gezegd nogal vaag, eigenlijk geef je je foto's zomaar weg...

Gevaren genoeg! Maar wil ik hiermee zeggen geen Facebook? Nee zeker niet, maar ik denk wel dat je voor je zelf wil bedenken wat je aan de boze buitenwereld wil laten zien van je privé leven. Bedenk dat wat er eenmaal op Internet staat, daar meestal voor altijd terug te vinden is!
Er zitten in Facebook veel instelling om je privacy te beschermen, maar bedenk dat dit ook afhankelijk is van de instelling van je vrienden/familie. Tijdens een cursus van de OR kregen wij een sappig verhaal te horen van een man die zijn leidinggevende  tegen een vriend via Facebook helemaal stuk schold, de schelder deed  dat met zijn privé instelling op 'alleen vrienden' maar zijn 'vriend' ging dat weer delen met instelling 'openbaar', en zo weer voor iedereen leesbaar. Ook voor de werkgever, en de rechter die het ontslag om de reden toestond! Ook is er een voorbeeld van de man die arbeidsongeschikt was, maar wel vrolijk via Facebook vertelde dat hij zojuist de Marathon voltooid had! Lees hier iets uit het AD.
Vrienden kan je niet kiezen hoor je altijd, nou op Facebook wel. Ze staan soms lonkend op je pagina, net of je al jaren met ze bevriend ben. Zo af en toe moet je echt een opruim actie houden, trouwens ook op Twitter. Vage vrienden die je niet wil teleurstellen kan je 'kennis 'maken, zonder dat ze het zelf merken :-]
Wat ik zelf wel leuk vind, maar waar wel veel kritiek op is geweest, is de tijdlijn. Hier kan je gebeurtenissen kwijt die belangrijk voor je zijn geweest. Zo kan je mooi je trouwdatum onthouden...hoewel ik zelf niet zo scheutig weer ben met dit soort gegevens. Identiteitsfraude komt echt veel voor! Soms zie ik met verbazing verhalen van vrienden op Facebook over hun vakantie's, terwijl het huis onbeheerd staat! 
Tot slot nog iets over de Facebook pagina van de bibliotheek, zeker die ziet er goed uit! Het is natuurlijk wel de vraag wie daar nu komt kijken. Mensen die iets willen weten over de bibliotheek gaan toch eerst naar de website? Wat je meer en meer ziet dat organisaties via Twitter of via hun website naaar Facebook linken, op deze manier komen klanten te weten dat er een Facebook pagina is! Eigelijk moet er af en toe iets ludiks op zo'n pagina staan, mogelijk dat zoiets als de FC De Omslag daar eens voor kan zorgen. Uitendelijk zijn wij slechts saaie bibliotheek mensen, in de snelle wereld van het Internet een plusje dat niemand ziet!

Tot slot maar weer een spreuk, dit keer helemaal niet zo makkelijk! 

Voordat je spreekt, moet men van je gezicht kunnen aflezen wat je gaat zeggen.

Bron: Ta eis heauton
Marcus Aurelius
Romeins keizer 121-180

2 opmerkingen:

  1. Het rood archief vind ik ook een leuk voorbeeld van een vooral niet-saaie samenwerking. Facebook gaat trouwens de tijdlijn (weer) behoorlijk vernieuwen. Meer gericht op beeld en beter voor de mobiele versie. Ik heb me aangemeld op de wachtlijst om te proberen: http://www.iphoneclub.nl/239751/facebook-introduceert-nieuw-uiterlijk-nieuwsfeed-voor-web-en-ios-apps/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En je cavia's gun ik echt wel een eigen facebookpagina hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen