zondag 7 oktober 2012

Mijn doel van deze cursus

Mijn doel van deze cursus

Het eerste bericht is gemaakt op mijn nieuwe ‘dingen’ blog, wat er nog ontbrak was mijn motivatie om met de verdiepdingen mee te doen. Ik heb er even een paar nachtjes over geslapen, eigenlijk moet ik gewoon een laptop of zo onder mijn bed liggen; in de nacht weet ik helemaal hoe ik wat en hoe ik het moet doen,  ga maar door!

Maar ik heb er nu even over nagedacht met een koffie special uit de Nespresso, en daarna kan je beter nadenken. Eigenlijk in mijn dagelijkse werk in de bibliotheek heb ik weinig te maken met de nieuwe media, de meeste klanten waar ik ‘dingen’ voor doe behoren tot de groep die toch nog eens zo graag een het boek uit hun jeugd willen teruglezen! Soms krijg ik een vraag over E-readers, een tijd terug heeft de bibliotheek een aantal van die dingen aangeschaft en heb ik het zelf uitgeprobeerd. Ik was daar niet echt weg van, het is een saai lomp ding waar je de magie van het lezen van een boek van papier erg in mist! Nu moet ik iets bekennen, ik hoor bij de groep mensen die vaak wel over boeken praten,  maar nauwelijks een boek (meer) lezen! Romans al helemaal niet, net als veel mannen lees ik over onderwerpen die met mijn hobby’s te maken hebben of politiek wat ook eigenlijk een hobby is…
Dit soort onderwerpen zijn nog niet of nauwelijks beschikbaar via de E-reader. Daar in tegen zijn romans wel veel beschikbaar, en dan al dan niet legaal maar meer illegaal! Als klanten mijn vragen vertel ik dan ook een algemeen verhaaltje, wat er op neer komt dat we in de bibliotheek nog niet zo ver zijn maar dat het ongetwijfeld allemaal komt, maar dan ben ik waarschijnlijk allang met mijn pensioen! Ondertussen staat het Internet al helemaal vol met illegale downloads van boeken!
Maar goed ik dwaal weer af, mijn motivatie daar gaat het dus over! Ben ik digitaal? 2.0 mediawijs? Ja toch wel, maar dit pas ik toch meer toe in mijn vrije tijd. Ik ben actief op Twitter en ook andere sociale media, en ken ook de kracht van dit prachtige medium. Je kan twintig keer een persbericht schrijven, die dan vaak niet in de krant terecht komen. Maar een simpel Twitterbericht kan zorgen tot een prachtig stuk in de krant.



Zo heb ik nog een aantal voorbeelden van het voordeel van het gebruik van sociale media die ik zelf ervaren heb, voordelen dus ook voor onze bibliotheek organisatie! Ook bedreigingen, zeker! Maar die kan en wil je ook niet tegen houden. Dus het belang voor het personeel van de Goudse bibliotheek om alles te weten over de trends met de nieuwe media is zeer groot! Dit geld dus ook voor mijn persoon, ook al loop ik altijd met de ouderwetse boeken van papier te sjouwen!
Dus mijn motivatie komt uit een heel oud boek vol met universele wijsheden:
Er is een groot belang voor onze organisatie om de nieuwe media actief en op een professionele manier te gebruiken, ik zie dan vooral goede kansen in de promotie van onze producten en ledenwerving. Hierbij dus vooral het gebruik ter promotie van de dingen die we al heel lang doen. Het echt zelf ontwikkelen van digitale producten zie ik wel als een kans, maar mijn inziens ontbreekt het ons aan de kennis en de creativiteit om dit werkelijk te gaan doen! Lokaal in de Goudse samenleving kunnen we daar een grote rol in spelen, maar de uitvoering zie ik zelf eigenlijk niet helder. Ik ga dan ook de blogs van de collega’s met grote belangstelling lezen, en hoop dan ook dat collega’s die op de plekken zitten waar beleid hier op gemaakt gaat worden ook met de juiste conclusies komen over de nieuwe media!

2 opmerkingen:

  1. Zo, dat is pas een uitgebreide openingszet Hans.
    Tumblr was toch iets te omslachtig he? Ik had niet zo in de gaten dat het reageren niet zomaar is aan/uit te zetten.
    Die bijbelse quote kende ik alleen zonder bronvermelding. Mooi dat dat plaatje nu compleet is!
    En een opmerking... mijn advies zou zijn om GEEN eigens digitaal product te ontwikkelen. Meermaals is nu gebleken dat zonder een geweldige slagingskans, dit gedoemd is te mislukken. Tenzij jullie een blik studenten kunnen in laten rukken die als stageproject of afstudeeropdracht iets kunnen maken.
    Beter is om aan te haken bij succesvolle concepten en daar jullie draai aan te geven.

    Veel succes met de nieuwe Dingen, hans!
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is weer duidelijk gesproken Hans, ik ben blij dat je enthousiast bent. We zullen het er ongetwijfeld nog regelmatig over hebben :-)

    BeantwoordenVerwijderen