woensdag 17 oktober 2012

To Twitter or not To Twitter!

To Twitter or not To Twitter!

Een even opgezocht op Wikipedia wat Twitter eigenlijk is: Twitter is een internetdienst waarmee gebruikers korte berichtjes van maximaal 140 tekens publiceren. Het is een sociaalnetwerksite waarop men zichzelf, zoals bij Facebook, een profiel en een avatar kan aanmeten.

Ok, dat is duidelijk, eigenlijk is Twitter ook  bloggen, ook wel genaamd microweblog. Alleen is er de beperking van 140 woorden, voor sommige een beperking voor andere maar goed ook dat ze maar 140 woorden kwijt kunnen! Overigens is er een manier om je tekst langer maken via Twitlonger . Er zit wel een uitdaging in om in 140 woorden je boodschap kwijt te kunnen, vooral als je echt iets te vertellen hebt!
De activiteit bij het gebruiken van Twitter heet twitteren (of tweeten), dat kwetteren betekent, vandaar het vogeltje. Eigenlijk is het iets roepen in de ruimte! Of lezen in de ruimte, door globaal de berichten snel te volgen op onderwerp kan je de stemming volgen bij het kijken naar een televisie programma. De laatste tijd spelen de programma makers daar erg op in door een hashtag (het # teken) in beeld te brengen. Een doorontwikkeling is natuurlijk het tweede scherm. Hierdoor is een zeer oude wens uitgekomen, TV kijkers kunnen nu gelijk feedback geven bij een programma! Ook ben je snel -soms eerder dan via de normale nieuws media- op de hoogte van het laatste nieuws. Nieuws soms dicht bij huis, keek je vroeger uit het raam of vroeg je aan je buren, nu kijk je even op Twitter!


Mijn eerste Twitter bericht was nogal vreemd, ik begrijp eigenlijk nu niet meer wat ik daar mee bedoeld heb, maar waarschijnlijk was het gewoon even testen! Dit eerste bericht was van 27 februari 2009. Ik ben nu inmiddels 2067  berichten (Tweets) verder en heb 244 volgers en zelf blijk ik 451 Twitteraars te volgen. De eerste berichten gingen toch wel vaak over de gemeenteraads-verkiezingen in 2010, ik zat als afdelingsvoorzitter en kandidaat gemeenteraadslid tot in mijn nek haren in de politiek. Ik heb Twitter zeer bruikbaar gevonden in die tijd van de verkiezingen, niet alleen kon ik zelf mijn ei kwijt, ik kon ook de stemming volgen bij de andere partijen. Twitter is een machtig medium, vroeger moest je als je iets bekent wou maken de pers bewerken persberichten sturen. Met Twitter is het soms kinderlijk eenvoudig om iets bekend te maken!  Daar zit natuurlijk ook een gevaar in, er zijn al veel voorbeelden van mensen die zich 'vertwitterd' hebben in een dronken bui of zo! Een Twitter bericht kan ook niet echt herroepen worden, het is dus zaak om even na te denken voordat je op de SEND knop drukt.

Er zijn diverse mogelijkheden bij het Twitteren, ik ga er niet teveel op in. Gewoon proberen, een mogelijkheid heb ik in het verhaal of op de andere Blogs nog niet gelezen, de retweet of te wel het doorgeven van een bericht van een ander aan jouw volgers.
Ik doe dit ook regelmatig, even snel je volgers laten weten wat er allemaal aan de hand is!
Twitter is bij uitstek een middel om iets bekend te maken, maar ook om lekker gezellig te doen. Je kan ook privé berichten sturen, gratis naar iemand in het buitenland bijvoorbeeld. Een soort SMS dus maar dan via Twitter. Je kan een foto bijvoegen bij je Tweet, vaak om even te laten zien waar je ben of wat je aan het doen ben. Enige voorzichtigheid is daar natuurlijk ook weer bij geboden, mee kijkers zien natuurlijk gelijk dat je Twittert dat je zo'n geweldige vakantie aan het vieren ben in #Spanje. En dus niet thuis ben in Gouda...
Daarom Twitter ik vaak maar na de activiteit... maar ook omdat ik geen mooie telefoon met Twitter toestanden bezit. Twitter kan dus ook gewoon via de computer!
Kansen voor de bibliotheek? Zeker, Twitter is het helemaal! Ledenwerf acties, lezingen aankondigen nieuwe boeken in de bibliotheek en openingstijden of gewoon dat we er weer klaar voor zijn om onze klanten te ontvangen.
Twitter is verslavend? Ja ik ben toch wel een beetje verslaaft aan Twitter, maar goed beter Twitter dan roken moeten we maar denken :-)
Tot slot nog dit:

Bezie uw werk als de krullen van de plank, die ge had willen schaven.
Godfried Bomans
Nederlands schrijver 1913-1971


2 opmerkingen: